stardustchild.blogg.se

Mitt missbruk~

Publicerad 2013-08-10 23:14:58 i Allmänt

Lego är tidlöst och ålderslöst.
Detta är nästan ett politiskt ställningstagande för mig. Jag kan argumentera för min sak i evigheter och om detta är något som verkar oväntat - så kommer jag ut.
Jag kommer ut ur garderoben, jag erkänner, jag är en legoholist.
Flyttar jag till Malmö nästa sommar (som jag vill för pluggandets skull) och dessutom får jobb samtidigt som jag pluggar, finns det en stor risk för att jag kommer att lägga alldeles för mycket pengar på att åka till Köpenhamn och köpa löslego - och, jag skäms inte ett dugg.
Lego är tidlöst, lika mycket som jag är ålderslös. Eller ja, kanske är jag mer åldersförvirrad. Men jag skäms inte ett dugg för det heller.
Då Lego är av danskt ursprung, säljs det i Danmark på olika ställen i lösform så som vi svenskar köper lösgodis och detta är himlen för en Legoälskare som jag.
Jag har aldrig tidigare stött på detta någonstans i Sverige, så när vi upptäckte detta förra sommaren, blev det snabbt något jag/vi lärde oss att älska och tänka på varje gång Köpenhamn skall korsas.
 
(Såhär såg det ut efter ett besök i legobutiken på Ströget i Köpenhamn i april när jag och Rasmus tog en promenad där efter Tivoli på vår Våga Drömma-resa. Rasmus blev måttligt förvirrad över min extremlycka i Legobutiken. Han sa att trots alla mina galenskaper, var den här fascinationen ganska oväntad. Men sån är ju jag - oväntad ;) (Detta är en liten burk, titta ner för att se den totala, något större lyckan!)
 
... Och såhär lycklig blir jag när pappa bjuder på en hel burk löslego och en gyllene legobit får ett hem hos mig till grund för mammas generositet och för att fira min legonördighet. (Mamma och Josephine fick också en burk var.)
 
Min legonördighet får ju också utlopp i andra ändar. Mamma köpte mig, sista dan i Florida ett legopenskrin inför skolstarten och ett matchande legosudd. Hon köpte mig även en legotag till min resväska så att den hamnar rätt om den skulle försvinna. Även den är grön!
Så jag samlade min härliga legoburk, min förgyllda legobit, mitt legosudd- och skrin för en gruppbild.

Medan jag skriver det här inlägget lyssnar jag på Lego House med Ed Sheeran. Den är så otroligt fin.
 
En av mina absoluta drömmar är att besöka BrickCon i Seattle, som är ett helt legokonvent för nördar som jag. Det byggs, det tävlas, det säljs, det köps, det delas ut.
En av mina stora sorger är att jag ännu inte besökt Legoland. Nästa sommar? Snart i alla fall.
Barnet i mig skriker av lycka. Det finns fortfarande så otroligt mycket outforskat kring min underbara, kantiga och fullkomligt ändlösa hobby.
 
Det jag älskar med Lego är också att det finns så otroligt mycket humor kring ämnet och att även en hel del vuxna har insett det här med denna tidlösa "leksak" genom att förverkliga platser som Legoland och dess merchandise.
 
 
(Alla bilder är lånade från www.weheartit.com)

Sedan har vi vuxna, fantastiska män som Nathan Sawaya, som verkligen tar det här med Lego på allvar.
Han är en av världens mest talangfulla legokonstnärer och kommer från USA där även hans verk visats på gallerier i över tjugo delstater.
Följande bilder är lånade från hans hemsida www.brickartist.com~ 
 
Här visas hur Nathan påbörjar en full-size människoskulptur i Lego. Han säger att det tar ungefär 2-3 veckor att bygga en sådan beroende på komplexitet och den har ungefär 15 000-25 000 bitar.
 
Här visas en bild av när Nathan förbereder en av sina utställningar på galleri.
 
Här visas bara en knasig och i mina ögon, helt underbar bild som användes som reklam för Nathans hemsida.
Nathan har nu blivit såpass känd för sina skulpturer att han får skeppa dem över hela världen.
 
Nu har jag delat med mig lite av en av mina... Mer oväntade hobbys, enligt ett par av mina vänner.
Här får ni ta del av mitt missbruk. Dessa plastbitar gör mitt liv till en mer färggladare och intressantare plats.
Utan Lego - ja, vem vore jag då?
 
Sov gott, era kantiga gullegrisar.
Det ska jag göra, när jag fangirlat klart över den här fina dagen i Köpenhamn och kanske sett en och annan film för att komplettera min Bucket List~ ♥
 
 

Kommentarer

Postat av: Anitha

Publicerad 2013-08-10 23:34:55

Alltid underhållande att läsa i din blogg. Detta visste jag inte om dig innan. Badankorna minns jag inte vem av er som har dem som mascot

Svar: Haha, badankorna är också jag ;D
Isabell Alison Öhrlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela