stardustchild.blogg.se

Stjäl inte min historia. Punkt.

Publicerad 2013-07-04 07:52:46 i Allmänt

En bok är ett barn, som författare är man förälder.
Under start- och skrivprocessen, ja till och med under redigering och marknadsföring, är din bok, din historia, ditt arbete - ett foster.
Till skillnad från ett riktigt, mänskligt foster, tar dock din bok, din historia, ditt arbete flera år att färdigställa. Likt ett barn kan bli utmobbat i skolan, kan din bok bli refuserad, gång på gång. 
En dag kommer det lyckliga beskedet, ditt barn - din bok - har blivit accepterad, fått sitt fäste. Ditt barn, ska visas upp för världen, för första gången. Du ska le av stolthet för vad  du åstadkommit och utan en tanke på att något mer ont kan hända ditt barn, bara iaktta hur ditt barn, din bok börjar göra sitt namn känt.
Vi lever på tvåtusentalet. Teknikens tid där en ny soluppgång ungefär är detsamma som en ny Iphone eller en alarmklocka med sjuttioåtta olika funktioner, minus den som gör att man faktiskt kan avläsa tiden.
Missförstå mig inte, tekniken har fört mycket gott med sig, men också mycket ont.
Pirater.
Som liten älskade jag pirater i sagor, men egentligen bara för att de hade tuffa kläder och inte var som alla andra. Jag tyckte inte om dem för att dem var onda.
Nu har jag växt upp, i varje fall delvis, men tyvärr - finns piraterna här med. Här är de inte bara snubbar i tuffa kläder (oftast har de inte ens några tuffa kläder, i min mening), utan de är pirater som är onda, de är pirater som stjäl.
Kalla det fildelning, säg att det är den nya tiden, ja, kalla det vad ni vill. Piratkopiering är stöld.
 
Jag har en dröm om att en dag bli författare. Faktum är att jag skriver på vad jag hoppas kan bli min debutroman en dag och därför är den här frågan viktig.
Under gårdagen har en debatt i facebookgruppen "Författare på facebook" pågått kring just det här ämnet.
Majoriteten av alla publicerade och opublicerade författare står fast vid att de naturligtvis inte vill ha sina böcker fildelade då det inte gynnar deras inkomst eller självförtroende, då de som tidigare nämnt, kanske lagt ner flera år på sin bok och att berätta sin historia för att sedan få den stulen och vidarekopierad via internet.
En pirat kommenterar och hävdar att det naturligtvis visst gynnar författaren då fildelningar ökar läsarkretsen och att författarens bokförsäljning därmed bör öka med x antal procent.
Jag själv, kan inte se hur det här är logiskt. Låt mig citera min far Dag Öhrlund, som också är en stor deltagare i debatten. "Isabell, om jag säger 'här får du hundra böcker', skulle du då springa iväg till bokhandeln och köpa hundra till då?"
Min poäng är - Jag vill också ha pengar!
En polis vill ha pengar för sitt jobb, ridläraren vill ha sin lön, hon i snabbköpet vill ha sitt att betala hyran med, men bara för att jag är en (förhoppningsvis) blivande författare och därmed kulturutövare, förtjänar jag inte några pengar för att mitt verk bör spridas via nätet så att alla har chansen att läsa det!
VARFÖR DÅ?!
Varför ska inte jag få pengar för det jag planerar att göra med mitt liv? Varför ska inte jag få pengar för det som kanske tagit mig år att färdigställa? Varför ska inte jag få pengar för min historia?
 
Jag har just ägnat drygt en timme och fyrtio minuter åt att se filmen "The Words", där handlingen är simulär med vad vi beskriver. Eller rättare sagt, där handlingen är precis vad vi kan jämföra med fildelning.
En ung man med författardrömmar skriver en bok som blir refuserad gång på gång och han börjar nästan ge upp hoppet. Under en resa i Paris går han och hans nyblivna fästmö in i en second handaffär och köper en portfölj. Under en morgon när författaren letar efter något i sin nyinköpta portfölj, finner han i ett gömt sidofack ett bokmanus - en brilliant historia och idén börjar växa i honom.
Han gör det man inte får, han gör det absolut fulaste en människa kan göra - han stjäl den ursprungliga författarens livshistoria och gör den till sin.
Att han dessutom blir känd på grund av boken, gör inte historien bättre.
Jag rekommenderar filmen starkt då den är ett typiskt tecken på hur vår värld skulle se ut, om alla kunde få som de ville genom att stjäla andras tillhörigheter.
 
Slutsats - Stjäl inte min historia eller någon annans historia, oavsett hur bra den är. Om du verkligen tycker att min historia eller vilken annan författares som helst - stöd dem genom att köpa deras böcker eller om du verkligen inte har pengar, låna på biblioteket. Oavsett om det bara är ören, får författaren pengar för sitt arbete och sitt att betala hyran med.
Vissa författare har drömmar om att leva på sitt skrivande och försöker verkligen, vilket ska vara möjligt, precis som det är möjligt att försörja sig som exempelvis sjuksköterska.
Vill du barskrapa en annan människa bara för att det är enklare och billigare än att köpa dennes verk?
 
Jag må låta ung och arg. Det är fel.
Jag är ung och förbannad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela