stardustchild.blogg.se

Älska den du älska vill~

Publicerad 2013-06-11 02:10:16 i Allmänt

Jag är ledsen.
Riktigt ledsen faktiskt.
I så många år som jag predikat och föreläst om mobbing och trakasserier i olika sammanhang, har jag ändå hoppats på att världen på något vis ska bli bättre - till grund för dem som kämpar för den.
Tyvärr har jag fel. Jag vill inte säga att jag tappar tron på människor, eller världen heller för den delen, men det blir allt svårare att ha förståelse för de som exempelvis tror på Gud eller en högre makt.
Varför skulle Gud till exempel ge människan den fantastiska förmågan att älska en annan människa oavsett kön för att sedan försätta andra människor i en slags hatförbannelse som går ut på att stöta ut de som anses annorlunda. Varför är de annorlunda?
Varför är idealparet en man och en kvinna? Varför? För att bibeln påstod så? För att Jesus påstod så? För att Gud påstod så?
Vem fan var Gud, Jesus eller Bibeln att påstå det?
Varför är det också Bibeln som fått människan att tro att det till exempel bara finns två kön? Hur vet vi att det inte finns ett tredje som vandrar omkring någonstans i världen och är förvirrad?
Vad är det med alla dessa ideal och bestämmelser?
Jag blir glad inombords när jag ser en man och en kvinna hålla hand eller kyssa varandra öppet när jag är i stan eller på annan allmän plats, men om jag ska vara helt ärlig, blir jag ännu lyckligare när jag ser två män eller två kvinnor som kysser varandra eller håller varandra i handen - för att de visar att de vågar. Att de står upp för sin kärlek, oavsett hur många som är emot dem eller tycker att deras sätt att leva på är fel.
Män som älskar män och kvinnor som älskar kvinnor ska inte behöva känna sig otrygga när de vandrar på städers gator i vår osäkra värld. De ska ha chansen att känna sig precis lika trygga som vem som helst.
Unga pojkar och flickor ska inte känna skam inför att berätta för sina föräldrar om sin sexuella läggning, för den är lika naturlig som vem som helsts.
De ska ha samma möjligheter, samma chanser, samma jävla levnadsvillkor som vem som helst.
Jämställdhet. Var det ett begrepp som Gud eller Jesus eller Bibeln missade att ta upp?
 
 
Jag såg också den här filmsnutten via Facebook idag och det var väl egentligen den som gjorde mig ledsen.
Den handlar alltså om två män som träffas, förälskar sig och sedan startar upp ett helt liv tillsammans. Där den ena mannens familj accepterar och lyckönskar honom medan den andres familj går på med fysiskt våld. En olycka sker och den ene mannen dör, vilket resulterar i att hans familj förnekar att hans älskade - den som funnits i den döde mannens liv i över sex år, byggt upp ett företag, rest världen runt, älskat honom - överhuvudtaget funnits och stänger honom ute från både minnesstund och begravning.
Se filmklippet, det är bara tio minuter långt och värt varenda sekund.
Det är dags att börja kämpa hårdare för jämställdheten. Vi kan inte leva i den här världen.
Jag, tänker inte leva i den här världen.
 
Sov gott, nu är det dags att slumra~
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela