stardustchild.blogg.se

Sluta finnas överallt.

Publicerad 2015-06-10 01:09:50 i Allmänt

Idag var min sista dag på förskolan. Jag var och sa hejdå till alla barnen, jag möttes av skratt, skrik och kramar av små, små armar som kämpade för att nå runt hela mig. Jag gick därifrån med teckningar i väskan.
Jag åt lunch med den där vännen som ler på ett sätt som gör det svårt att inte le tillbaka. Jag hämtade tyget med stjärnorna hos skräddaren - 2000 kronor är för mycket för ett par byxor, även om jag verkligen vill ha dem. Jag pratade med gymmet om att stänga ner mitt medlemsskap - för att jag äntligen kommit in, för att jag flyttar i höst och blir Hallandsbo - för att jag äntligen ska få bli filmregissör.
Jag hämtade ut pengar på Forex, för att jag ska få åka hem till mitt älskade Florida på lördag.
 
Jag lyckades låta bli att tänka på dig fram till klockan halv åtta tidigare idag. Det känns som ett jävla rekord.
 
Mamma frågade om jag kunde skjutsa henne till Märsta. En klump vred sig i magen. Självklart kan jag det, skrek mitt inre spöke som inte vill känna sig påverkad. På motorvägen fick jag flashbacks. Det är inget ovanligt. Flashbacks får jag hela tiden.
Vissa dagar vill jag att någon håller om mig så hårt att min kropp hotar att spricka. Andra dagar vill jag skrika så fort någon rör mig. 
 
För guds skull, rör inte min vänstra överarm. Jag kommer troligtvis att skrika och slå sönder dig av ren rädsla. 
 
Jag var aldrig rädd. Jag har aldrig varit riktigt rädd. Jag är inte säker på om det är rädd jag är egentligen, snarare än paranoid - men en sak är säker - det är ditt fel.
 
I Märsta hälsade vi på mammas vän. Jag nämnde händelsen, jag nämnde dig. Hon frågade om efternamnet. "Jaha, hennes son, ja."
Häromdan var en av mina vänner tillika förebilder på ditt bands spelning. 
Sluta finnas överallt. Sluta vara en del av mina vänner och bekantas liv.
 

Över tre och ett halvt tusen människor har läst inlägget om våldtäkten. Över tre och ett halvt tusen människor vet att det sitter ett litet fegt, vidrigt as ute i Märsta och väntar på besked från åklagaren.
Det skulle vara så lätt att skriva ditt namn här för att se vad de tre och ett halv tusen människorna skulle kunna åstadkomma - men jag sänker mig inte till närheten av vad som kan klassas som din nivå.
 
Jag är arg. Arg så in i helvete.
Jag är arg för att du får mig att tvivla på mig själv. Jag är arg för att du gör min familj illa. Jag är arg för att du får gå fri, för att du fortsätter leva ditt liv som om ingenting har hänt och för att du fortfarande finns.
Jag är arg för att du får stå på scen och utöva din kreativitet inför så många människor som tror att du är en estet, en artist - när du i själva verket är en skam för scenkonsten.
 
De flesta morgnar får jag rulla ur sängen för att jag inte ens vill ta mig ur den. Många dagar känner jag att jag inte vill leva med det här som gör så ont.
 
Men just därför, åt jag lunch med hon som ler och just därför hämtade jag tyget med stjärnor på hos skräddaren och just därför hämtade jag ut pengar på Forex idag - för att jag inte har planer på att ge dig den tillfredställsen.
Jag ska resa mig upp och ta tillbaka min kropp. 
 
Du må finnas överallt.
Men det gör jag också.
Skillnaden är att jag har fler på min sida.
 
 

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2015-06-10 17:52:31

Hej Isabell!

Per här igen. Jag ska inleda på ett sätt som kanske kan missförstås, men jag gladde mig åt ditt inlägg.

Jag gläder mig inte åt det du har råkat ut för eller hur du känner dig. Men jag gläder mig åt att du är på rätt väg, även om jag inser att du har långt kvar. Jag gläder mig åt att du ska åka till Florida och att du ska läsa till filmregissör, när andra i liknande situation kanske hade gett vika och låtit bli.

Hälsningar

Per

Svar: Tack Per,Jag uppskattar verkligen dina ord.
Det betyder mer än du och någon annan kan ana.
Ensam är aldrig stark(ast).
<3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Kyle

Publicerad 2015-06-10 20:19:16

Älskade Bella, jag kommer aldrig någonsin att sluta se upp till dig. Du är som en sån där sagohjälte fast på riktigt. Du har alltid orkat lyssna, och alltid gett dig tid att förklara. Jag beundrar dig något otroligt. Puss och kram och lycka till med alla dina nya äventyr. Jag älskar dig massor <3

Svar: Tack, världens finaste Kyle <3Dina ord gör så otroligt jävla mycket.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Soli

Publicerad 2015-06-10 23:31:18

Dina ord och din beskrivning ger mig rysningar! Önskar dig all styrka och välgång! Låt allt ta tid, för det kommer det att göra. Tillåt dig att må dåligt, skrika och gråta! För du kommer ta dig igenom detta! Tillåt dig att vara glad och må bra när du kan! Jag känner dig inte personligen, men utifrån det du skriver på din blogg så är jag säker på att du är en tuff tjej som kommer att gå ur detta med rak rygg och högburet huvud! Självklart ärrad och med erfarenheter man inte önskar sig! Massor av styrkekramar och lycka till med utbildningen! Njut på din resa hem!!

Svar: Tack fina Soli för dina vackra ord. Det gör mig otroligt lycklig att veta hur många jag har bakom mig.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-10 23:43:29

Hej Starka Du!

Jag läste idag din fars blogg, den gjorde mig rörd av så många anledningar...

Nu läser jag ditt blogginlägg och känner mig imponerad av din styrka, att du vågar och orkar ta makten över ditt eget liv igen!

Jag har vandrat samma väg som du, funderat över och känt ilska, vanmakt och sorg över rättsväsendet som står handfallna.
Jag har liksom Du kämpat med otryggheten, den försvinnande tilliten till män, skam, skuld och alla känslor där i mellan.

Vill nog bara säga, Du är inte ensam, vi alla som har upplevt samma sak finns här för stöd och peppning när/om du behöver det!

Glöm bara inte, de tar tid att läka, låt de ta tid.. Försök ha i minnet att hjärnan vår låter inte saker bearbetas förrän vi är tillräckligt starka för att klara av det.
Sen våga ta hjälp, av vänner du litar på, profisonell hjälp m.m
Det är inget tecken på svaghet! Utan ett tecken på styrka att Du vill ta dig igenom detta och komma ut på andra sidan som en Starkare, tryggare tjej!

All styrka och lycka till dig!

Om du vill prata av dig, så kan jag nås på mail.
[email protected]

Svar: Det gör mig så arg att upptäcka hur många som varit med om samma eller liknande saker utan att ha vågat berätta eller känna sig sedda.Tack för att du ger mig stöd och styrka, det är inte helt enkelt att resa mig upp och berätta - men det är just den här responsen jag behöver.
Tack för dina vackra ord och styrka till dig som fortsatt leva och kämpat för dig själv.
Vi är starka ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Kudden

Publicerad 2015-06-11 00:24:33

Jag råkade vara en utav dom som kom över Dag's blogg via delningar på FB.
Det är skor som jag inte tror någon utomstående kan riktigt leva sig in i hur det är att gå i, varken din fars eller dina..

När jag läste din fars blogg så satt man med tårar i ögonen, och jag vet inte äns ifall man är ledsen eller arg.
Nu sitter man här igen. Samma upprörda känslor och samma uppgivenhet, hur kan någon vara så ond så att man utsätter någon för detta.

Jag tycker att du är både modig och stark och även ifall inte alla av oss som läser detta kan vara med fysiskt på din tuffa resa vidare, så finns vi nog med dig i hjärta och sinne. Lycka till framåt!

Svar: Tack fina du.
Jag har hoppet kvar om att livet ska vända snart och ge mig en liten gnutta motvind.
Tack för att du är delaktig i att styrka mig med både dina känslor och dina vackra ord.

Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Monica

Publicerad 2015-06-11 00:24:40

Kämpa på, det du gör genom att skriva och berätta är otroligt viktig. Ha det nu så bra det nånsin går

Svar:
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Peter

Publicerad 2015-06-11 00:29:25

Isabell,

Ditt inlägg är gripande och ilskan kokar inom mig när jag ser vad du gått igenom och hur du fortfarande lider.

Hoppas verkligen att tiden läker dina sår och den skyldige får sitt rättmätiga straff. Du har en familj som stöttar dig och många vänner så du är inte ensam.

Jag önskar dig all lycka i din nya karriär och du kommer att bli något stort i framtiden, kanske tom större än din far!

Kram Peter




Svar: Tack Peter, dina ord betyder så mycket för mig och gör att det blir lite lättare att hålla hoppet uppe. Tyvärr ser det, inte helt oväntat, dåligt ut på den rättsliga fronten - men samtidigt hoppas jag att han snart kommer till insikt med vad han gjort och vaknar.

Tack för den styrka du ger mig.
Det betyder mer än du förstår ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ingela

Publicerad 2015-06-11 06:15:10

Hej,
Känner dig inte men känner till vad som hänt och ilskan, avskyr, föraktet och empatin känner inga gränser.
Du är så otroligt modig och stark och jag önskar jag kunde göra allt gott för dig. What goes around comes around! 💖 Hoppas du får det skönt "over there" och lycka till i höst!
Stor och varm kram!

Svar: Tack fina du för dina stärkande ord ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Eva

Publicerad 2015-06-11 08:02:59

Känner dig inte, men önskar jag kunde sätta ett stort plåster på dig för läkning. Blev gripen av din historia. Tårarna rinner, när jag sitter här på tåget i morgonrusningen. All kärlek❤️

Svar: Tack, fina, fina du. Dina ord betyder mer än du förstår ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Synnöve Kjerstad

Publicerad 2015-06-11 10:18:43

Förstår ditt inlägg mer än väl. Men du har en stor fördel framför han som skändade dig. DU ÄR STARK! Han är en feg liten skit!
Du kommer igen, starkare än någonsin, du kommer slå tillbaka och när du gör det kommer han inte att förstå vad som träffade honom! Du har MÅNGA bakom dig, många på sidan av dig. Du är inte ensam. Inte på långa vägar!
Är så glad över att ha dig som vän, du ska veta att här i grannlandet har du en vän för livet. Jag har varit där du är nu. Tog många år, men jag kom tillbaka.... Det gör du med Isabell. Men den här verkebyllen måste få verka ut som vi säger i Norge. När den gjort det, då är du tillbaka.
Önskar dig all lycka i världen. Du förtjänar det så väl. KRAM.

Svar: Tack, fina Synnöve.Jag är glad att se saker ur alla som stödjer migs perspektiv. Det gör det lite lättare att ta de korta stegen mot de större.
Jag har fortfarande hoppet om att lyckas med stordåd, jag ska bara hitta motivationen och styrkan igen.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-11 10:42:15

Tack fina Isabell för att du sätter ord på funderingar och frågor jag har som mamma till en dotter som också blev sviken av en "vän" men som inte haft lika lätt att dela med sej som du. Det är också så skönt att läsa hur din styrka lyfter dej över den lilla myra som just nu förstört så mycket för dej, den styrkan som nu lyfter dej till dina drömmar och får dej att bli ännu starkare, ännu bättre som människa. Lycka till med allt du gör i livet. Varma kramar 💜

Svar: Mitt skrivande har alltid varit terapi och det hjälper något fruktansvärt att se vilket stöd jag fått från människor som inte ens känner mig.Jag hoppas innerligt att det är den typen av människor som kan vara delaktiga i att krossa våldtäktskulturen.
Tack för dina stärkande ord, det hjälper så otroligt mycket ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-11 10:45:49

Jag skrev till dej nyss och såg att det står anonym jag heter Karin

Svar:
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: 1.

Publicerad 2015-06-11 13:09:01

Jag börjar här en lista och skriver på att jag står på din sida helt och fullt!

Svar: Tack.Världens bästa Rasmus.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Jannice

Publicerad 2015-06-11 13:36:34

Så sjukt bra skrivet. Jag hoppas verkligen att han åker dit för vad han gjort, men även om han inte gör det kommer han alltid vara tvungen att leva med sig själv. Fattar han inte på egen hand hur tragiskt det är kommer nån annan garanterat att klargöra det för honom, förr eller senare. Ditt helvete är (förhoppningsvis) som värst nu. Hans har inte ens börjat än...
All styrka till dig, du starka, inspirerande människa!

Svar: Tack, fina Jannice för dina stärkande ord.Det ser tyvärr inte så ljust ut i nuläget när det kommer till hans eventuella straff, men likt dig hoppas jag att han en dag kommer till insikt med vad han gjort och att han kan få känna det på riktigt.

Tack, än en gång ♥
Isabell Alison Öhrlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela