stardustchild.blogg.se

~ Catching Fire ~

Publicerad 2013-12-28 03:55:59 i Allmänt

 
Jag var fjorton år när min dåvarande pojkvän, tillika första kärlek, Emil, räckte mig boken och sa "Läs den, den kommer typ... Förändra din värld eller något."
Jag som kunnat läsa sedan fem års ålder och ryckt åt mig det mesta i litterär väg fnyste lite och svarade något i stil med att det krävs en del för att förändra min värld.
Boken han räckte mig, var naturligtvis "The Hunger Games", fast den svenska versionen. (Vars namn jag inte får nämna för min syster, då hon tycker att det låter vedervärdigt.)
Och ja, den förändrade nog min värld lite.
Jag som tror att allt vi människor ser, läser, upplever, känner, smakar och vidrörs av påverkar oss - är helt övertygad om att den här boken, den här historian, de här orden förändrade min värld.
 
Ikväll tog jag med min kära syster, tillika bästa vän Snuff (aka, Josephine) ut på middag. Vi gick på O'leary's och såg till att äta skräpmat av den finare sorten. (Läs: Inte McDonald's)
Prat om livet, catching up kring saker vi inte hunnit prata om, då vi innan lovet inte hunnit umgås så mycket. Hon pluggar andra året, jag pluggar tredje året, hon jobbar, jag jobbar, jag regisserar, hon pluggar repliker, hon har pojkvän, jag behöver skriva. Ekvationen går inte alltid ihop och då får man ta igen allt så småningom.
 
I alla fall, efter den trevliga middagen och lite fönstershopping, samt inhandlande av juldekorationer på mellandagsrea - gav vi oss iväg till SF för att se Catching Fire, vilket för er som inte läst böckerna eller har koll, är uppföljaren till den första boken och filmen.
Betyg? Sex av fem stjärnor. 
Nu är det ju märkligt att jämföra förstagångare och uppföljare, men Catching Fire var garanterat bättre filmad, bättre gjord och med bättre specialeffekter än den första. Den här delen av historien om Katniss är också, i mina ögon, mer intressant än i den första boken. Ser verkligen fram emot att se de sista två filmerna (då de delat upp den sista boken på två filmer, likt Twilight och Harry Potter).
Det enda jag eventuellt har lite svårt för är att de målat upp någon slags Jacob-Bella-Edwardsituation mellan Katniss, Peeta och Gale, vilket inte riktigt är fallet i böckerna.Nog för att jag älskar kärlekshistorien kring Peeta och Katniss, som den romantiker jag är - men varför de blandat in Gale, har jag lite svårt att förstå. (annat än för att spice'a upp filmskeendena) Det finns några få sekvenser som påminner mycket om Twilightfilmerna, vilket känns lite onödigt. Slutet hade till exempel kunnat göras på så många andra sätt. 
November nästa år, mina vänner, november nästa år.
Men ja, det var många känslor som väcktes i mig och en och annan tår kan ha förekommit. Inte för att jag skulle erkänna det, men ändå.
Känslan jag älskar mest är dock - min kreativa lust som ökat under kvällen och natten.


Katniss och Peeta iklädda kläderna de skulle ha gift sig i.

 
Bilderna är lånade från www.weheartit.com 
 

Så, kontentan av det hela... Tack Emil! Tack för att du räckte mig en massa fantastiska ord i bokform som med största sannolikhet förändrat lite av min värld. Tack för att du dessutom gjorde det innan alla andra började läsa böckerna. Det känns lite finare att ha varit före mainstream-klungan!

Men nu, kära vänner, är det dags att säga godnatt då klockan snart är fyra och då det ser ut som om jag får finbesök av Henrik och Isagela lite senare idag!
Lite NärCon-förpepp kanske? ♥
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela