stardustchild.blogg.se

Oron.

Publicerad 2014-05-11 17:28:46 i Allmänt

Plötsligt tvivlar jag på allt.
Går saker för bra? För att sedan skita sig, som det vanligtvis gör för mig.
Jag ber om ursäkt, redan på förhand, för att det här med största sannolikhet inte kommer att bli ett lika trevligt inlägg som de vanligtvis, annars är.
I tisdags fick jag ett besked.
 
Jag gick alltså vidare.
För er som inte vet, är Fridhems Folkhögskola i Svalöv en mycket känd estetfolkhögskola som är svår att komma in på. Jag har kämpat som ett djur med mina ansökningar och efter en mycket misslyckad intervju (inte från min sida) på Stockholms Filmskola som också kallat mig och som tyvärr gjorde mig fruktansvärt besviken av många skäl, kändes det som ett underbart pris.
I onsdags var jag iväg på Sundbybergs Folkhögskola för antagningsintervju till skrivlinjen och jag vara riktigt kräsen, vilket jag tyvärr är, vart jag inte så imponerad där heller. Det gav ingen feeling, det kändes inte som om det fanns utrymme för min kreativitet - varför är allt så uppstolpat efter gamla metoder?
Så små saker som att biljetterna till Skåne för fyra dagar sedan bara kostade 350 kronor och igår när jag skulle boka, hade gått upp 200 kronor, får mig att tveka och undra huruvida allting alltid ska gå illa för mig.
Jag känner inte att jag passar in någonstans, det är ytterst få som tror på mig och de som frågar vad jag funderar på att göra efter studenten nickar bara med den där blicken och hummar om att "mm, det är en svår bransch, det där." 
Boken kommer att bli av, jag är nog faktiskt klar med den till i slutet på juni om jag ligger i, men sedan tvekar jag naturligtvis på om den ens kommer att bli utgiven.
Varför skulle det gå bra för mig?

Med trettio dagar kvar till studenten, börjar jag plötsligt fundera över om det verkligen var för att jag var duktig, eller för att de bara behövde någon som jag fick bakgrundsrollen/statistrollen i både Cirkeln och Portkod-serien. 
Kommer jag in på Fridhem, är det något av det absolut bästa som kan hända mig, då jag verkligen får chansen att lämna det här området bakom mig, vilket jag längtat efter så otroligt länge, samt chansen att hålla på med det jag också drömt om under flera års tid. 
Det roliga är att jag till och med pratar om det, att jag till och med är inställd på flytt i augusti och det nya livet som jag ska påbörja, vilket också är jävligt farligt - för kommer jag inte in, kan det förstöra mig totalt.
Jag har sökt andra skolor också, kallats till ännu ett intagningsprov på Sundbybergs Folkhögskola för deras filmlinje, men fått nej från Kaggeholm och tackat nej till Stockholms Filmskola.
 
Jag skulle nog inte säga att jag är rädd, men trött på att inget bara kan få gå bra hela vägen, alltid ska allt krocka, alltid ska allt skita sig i någon ände och jag börjar i vanlig ordning fundera om det är mig som det är fel på.
Rensar igenom gamla grejer och slänger och slänger och slänger. 
Mina sociala kontakter blir tyvärr något färre då jag inte riktigt känner att jag passar in. 
Det är mycket saker att skriva rakt ut, men nu har den här bloggen för det mesta varit lycklig i över ett år. Jag tänker inte säga att jag inte är lycklig, men just nu är jag inte helt glad.
Stänger in mig med mina underbara föräldrar, spenderar massor av tid med dem och med inspirationsbilder, film och hunden i min lilla fantasivärld.
En vän sa till mig för ett tag sen att jag hittat den perfekta kombinationen av barn och vuxen då jag har barnasinnet kvar och bor i mitt lilla flickrum bland stjärnor, planeter, discokulor och böcker, för att i nästa sekund hålla mig till de äldre vänner som varit vänner till familjen, men som idag även är mina vänner på ett närmre plan.
Däremot är jag inte säker på att kombinationen är perfekt, i tanke på att jag fortfarande inte trivs med ensamheten.
Att vara själv är underbart, men att vara ensam väljer ingen.
 
Känslan av att bara vilja fly till Florida, mitt paradis, min tillflyktsort - tar över hela tiden.
Tankarna på mina morgonpromenader i solen, blåa ICEE slushies, roadtrips, solbrännor, pink lemonade, värme, kärlek, palmer, Walmart, shopping, skrivande och frihet får mig att vilja hoppa på nästa plan imorgon. 
Jag vill hem nu. Det är bara trettiosex dagar kvar och jag kommer att räkna ner hela tiden och när jag väl kommer dit, kommer jag inte vilja åka hem igen. 
Sanningen är, att jag har mer där, allt av mer där än vad jag någonsin kommer att ha här.
Studenten känns inte lika kul längre. Alla taggar och peppar och tycker att det är den viktigaste dagen i år och i livet. Just nu känns det som om jag bara vill få det överstökat.
Med stolthet ska jag bära både den vackra, danska klänningen och den fina, klassiska mössan - men inte ska jag fylla mig själv med sinnesförstärkande ämnen och skratta och skrika.
För just nu är jag inte överlycklig, utan mest orolig. 
Inte rädd, men orolig.
 
Jag ber om ursäkt igen, såhär i efterhand för att det här med största sannolikhet inte var ett lika trevligt inlägg som de tidigare varit.
Men ta hand om er.
Snart återkommer jag~
Förhoppningsvis mitt gladare jag.

Kommentarer

Postat av: Nilla Litzell

Publicerad 2014-05-11 17:59:11

Lilla söta gulle! Det är säkert ingen tröst alls att få höra att du mår precis som du ska. Men det är inte i bemärkelsen "att skylla dig själv".

Att gå ut gymnasiet är ett stort steg, även om man inte vill överdriva själva dagen. Det är att stå på randen, med det okända framför sig och det välbekanta bakom. Att backa är inte ett alternativ, men det svindlar i alla sinnen vid tanken på att ta det där klivet, rakt ut i nåt helt okänt.

Det vore verkligen inte bra om du skulle ta detta helt lugnt. Dessutom kan du vara rätt övertygad om att även de som tjoar högs, har svårt att sova i dessa tider. Även de som har sin väg utstakad. De vet ju inte heller hur det blir, det okända där framme.

Tanken på Florida är som en gosig tröstfilt nu, men dra den inte helt och hållet över huvudet. Då ser du inte vart du går,och kan snubbla.

Du är en fantastisk,begåvad och härlig ung kvinna. Släpp taget just nu. Tillåt dig att bara göra det nödvändiga, utan att kräva mer av dig själv. Du kommer att få fatt i det du behåller gripa tag om, när du vill igen.

Lycka till i Skåne, jag håller alla tummar och tår.
kram
Nilla

Svar: Tack, fantastiska Nilla för ditt underbara stöd.Just nu gör det mesta ont och det känns som om allting skiter sig, men jag är övertygad, precis som du säger att det är naturligt.
Jag har bara inte så många som frågar hur det är och som bryr sig om mig på det "där" sättet, vilket i sig resulterar i att jag bryter ihop lite såhär.
Jag har alltid varit sån, jag blir inte ledsen på direkten när något händer, jag blir sällan arg - jag är en sån där som bär på det tillräckligt länge för att jag ska blåsas upp och sprängas.
Explosionen har väl inte slagit till ordentligt än, men jag hoppas på att den kommer innan studenten, så att jag kan andas ut när det väl är dags.
Tack för dina fina ord, vi ses snart.
Ta hand om dig <3
Isabell Alison Öhrlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela