stardustchild.blogg.se

Brev från en vacker tjockis~

Publicerad 2014-09-18 17:56:55 i Allmänt

Det är första gången på mycket länge som jag titulerar mig. Detta av den enkla anledningen att jag avskyr titlar. Jag brukar när diskussionen kommer upp använda mig av skräckexemplet då jag för några år sedan klev in på en ungdomsgård och jag genast fick en hand framräckt mot mig med orden "Hej, Marcus, jag är bög."
Det är helt enkelt inte nödvändigt, det är personligheten som spelar roll, inte titeln!
Men idag titulerar jag mig för att det är relevant, för att jag är dömd av samhället, för att jag är just det - en tjockis.
 
Jag har varit tjock under lång, lång tid, var nu gränsen går för att man ska vara tjock, men om vi rent hypotetiskt säger att det är omgivningen som bestämmer när du är tjock, så har jag varit tjock i över tio år.
Det finns många orsaker till varför någon är tjock och likaså i mitt fall. Jag har inte skött min kropp på bästa sätt, men huvudsaklingen beror min övervikt på den hormonsjukdom jag i januari, tidigare i år diagnostiserades med. PCOS (se: PolyCystiskt OvarieSyndrom) innebär ganska simpelt att mina äggceller sätter sig som cystor och klumpar på insidan av mina äggstockar, detta i sin tur rubbar matsmältningsförmågan och förstör en massa andra saker. Jag kan enligt läkare vänta på diabetes efter att jag fyllt trettiofem, jag kan till skillnad från andra kvinnor, ha mens tio dagar i sträck, för att sedan gå utan i sju veckor och om jag någon gång blir gravid, finns det chans att min kropp inte klarar av processen.
Detta är troligtvis en av orsakerna till att jag som yngre åkte in och ut på sjukhus för magproblem- och förstoppningar. Det låter kul va?
Nej, det gör ju inte det.
Jag är född med PCOS och med stor risk, kommer mina hypotetiska biologiska barn (jag är inställd på att adoptera i framtiden) också att bli överviktiga.
Detta skrämmer mig och jag tänker nu förklara varför.
 
Idag, efter att ha tränat hårt på gymmet, just för att hjälpa min kropp mot ett hälsosammare och gladare liv, tog jag en sväng in på H&M i Sollentuna Centrum för att prova en klänning jag länge tittat på, inför Bokmässan nästa vecka som jag ser mycket fram emot.
Sagt och gjort hämtade jag klänningen och på väg till provrummet hör jag en röst bakom mig som säger "Hon har väl inte riktigt kroppen för den där, va?", följt av fnitter från kvinnan och hennes väninna.
Jag tror inte att man någonsin vänjer sig vid den typen av kommentarer, för trots åtskilliga, tidigare tillfällen blev jag bara stum, stirrade på henne och fick det där snorkiga, översittarleendet tillbaka.
Och på väg till provrummet blev jag arg, för att jag insåg att jag likt så många gånger förr, hade sänkt huvudet och vänt mig om.
Butiksbiträdet (som säkert inte hört förolämpningen) som stod vid omklädningsrummet, menade säkert inget illa när hon sa "Du kan hänga den här på stången sen när du går." precis som att hon inte heller trodde att den skulle passa, men klänningen passade - rent storleksmässigt. Men med mina självkritiska ögon, var den plötsligt fel i alla vinklar.
Jag försökte prova kläder i en annan affär efter det, men psyket bråkade för mycket. Det gjorde ont, även om jag ville inbilla mig att jag inte tar åt mig av sån skit längre.
Förra veckan när jag satte mig på en ostadig bänk vid Solna centrum, reste sig en yngre kille fort upp och skrek att ett jordskred var på gång medan han skrattade åt mig. Ibland är det svårt att inte bli ledsen.
 
Det finns en särskilt plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra - är en bok av Liza Marklund och Lotta Snickare, som jag visserligen inte läst, men titeln talar sitt tydliga språk och jag hoppas nog lite att det är sant.
Eller snarare, att det finns en särskild lärdom för de medmänniskor som tillåter sig själva att hacka på och trycka ner andra människor.
 
Under många år har jag vistats i olika internetforum där frågan kring fetma och övervikt diskuterats vilt. Ofta har jag stött på påståenden som "Ingen kan säga att fetma är en sjukdom, du väljer själv om du vill vara tjock!" och "Du kan inte skylla på att fetma är en sjukdom." men det är trots allt så att fetma räknas som ett medicinskt tillstånd och en rubbning som till stora delar är mental, ofta orsakat av hetsätning, bulimi, stress och annat som i sin tur kan vara orsakat av mobbing, trakasserier och utanförskap. Fetma kan alltså också vara ett resultat av till exempel PCOS, nämnt ovan.
Så nej, ni anonyma internetgangsters, fetma är ingen sjukdom - MEN, tillika ett problem och komplex för den som ofta ofrivilligt hamnat i detta medicinska tillstånd.
Ha lite överseende, för helvete.
 
Jag heter Isabell Alison Öhrlund och jag är en tjockis. Men jag är en tjockis som i matbutiken vänder alla streckkoder uppåt, för att underlätta för personen i kassan. Jag är en tjockis som håller upp dörren, även om det tar lite tid för personen som behöver komma igenom, jag är en tjockis som komplimenterar människor jag inte känner, för att jag mår bra av att andra mår bra och jag är en tjockis som älskar människor.
Men jag är också en tjockis med känslor, en tjockis som när jag blir ledsen, inte bara blir ledsen utan nästan inte vill finnas till för att jag rasar så fort att jag knappt hinner med att förstå vad som händer, en tjockis som gråter på nätterna och en tjockis som har ganska svårt att ta sig upp varje gång jag rasar ner.
Jag är en tjockis som gärna blir arg över idioters framkomst, men som ofta väljer att skriva korrekt och tillrättavisande snarare än till exempel "Var vänlig avlid." trots att jag många gånger vill.
Jag är en tjockis som kan åstadkomma stordåd, som har två stora egenskrivna och egenregisserade produktioner bakom mig, jag är en tjockis som är världens bästa barnvakt, en tjockis som visserligen är dålig på matte men har högsta betyg i kärlek och en tjockis som vill mina medmänniskor väl.
Men framför allt, är jag en tjockis som inte ständigt behöver bli påmind om att jag är en tjockis.
 
Frederick Douglass, som var en amerikansk politiker och aktivist för afroamerikaners rättigheter, sägs ha sagt att "Det är lättare att bygga starka barn, än att laga trasiga vuxna." och som trasig vuxen, kan jag bara hålla med honom.
Det händer ofta att jag ställer mig själv den naiva frågan "Varför kan inte alla bara vara snälla mot varandra?", hur kommer det sig att vi i vad som av många kallas för idealsamhället, Sverige 2014, tar oss rätten att bestämma över andra, vara elaka mot andra, trycka ner andra och känner oss okej med det?
 
En god vän till mig, som för övrigt är en av de absolut finaste människorna jag känner, gick härom dagen in i en skoaffär och fick av butiksbiträdet veta  att han inte kunde köpa de skor han ville ha för att "de är för tjejer", min mor som är Skåning, som också är en av de absolut finaste människorna jag känner fick efter valet höra att eftersom antalet röster på SD var fler i södra Sverige "Kanske vi bör fundera på om det är dax att lämna tillbaka Skåne till Danmark.", vilket bara är fragment av vilka förolämpningar hon som människa med annorlunda dialekt fått höra och se. Vanligtvis är det annars "Nej, det är sant. Skåningar kan inte prata ordentligt!" eller "När tänkte du lära dig prata svenska?"
Min far hade för några år sedan en vän som var otroligt förälskad i en man som var svart, men som inte klarade av att vara tillsammans med honom för att hon ständigt fick höra "Negerhora" och andra rasistiska glåpord efter sig, när hon vistades ute tillsammans med den här mannen.
 
Vi lever i ett samhälle där ätstörningar, självskadebeteenden och självmordsstatistik bara rusar uppåt och med den vetskapen, tar vi fortfarande inte hand om varandra.
Sluta kalla ett samhälle där vi mobbar, trakasserar, slår och skadar varandra för utopi- och idealsamhälle, sluta mobba, trakassera, slåss och skada varandra. Bygg det bättre samhället! Var en av dem som om tio, tjugo, trettio, fyrtio år kan säga att "jag var en del av det som gjorde oss starkare, gladare och lyckligare!"
Kanske är det en naiv inställning, men jag vill fortsätta tro.
Kanske är det så att vi skulle behöva en revolution eller ett krig, för att verkligen se det vackra och användbara i människors komplex och skavanker?
 
Min mamma lärde mig som liten att "Lyssna på Stampes pappa i 'Bambi', har du inget snällt att säga, så säg ingenting alls."
Jag är ingen ängel, men det ordspråket har tagit mig långt och det gläder mig, att min mamma byggde ett starkt barn - även om det starka barnet blev trasig, på vägen mot vuxen.
 
Jag heter Isabell Alison Öhrlund och jag är en tjockis och jag blir sedd som en tjockis för att jag idag inte uppfyller idealkraven för hur en kvinnokropp ska se ut. Jag är en inte en size zero, jag kommer aldrig att bli en Victorias Secret-modell, jag kommer troligtvis aldrig att väga vad jag "borde" göra, men jag är fullt frisk och i min mening, är det det enda som betyder något.
Jag är inte ens en perfekt tjockis, för tjockisar är oftast inte kärnfriska.
Perfektion är skit. Det är fin tanke, men det finns inget som innebär perfektion och särskilt inte vi människor, då vi på jorden är över sex miljarder, komplett olika sammansättningar av gener, upplevelser, arv och dylikt.
När jag hör reklam på tv som säger "... Den här mascaran ger dig perfektion..." blablabla, så tänker jag bara på en enda sak. En av mina favoritförfattares bästa citat:
 
"I don't know any perfect people - only really really flawed people who are still worth loving."
~ John Green
 
... Och dagar som denna, när jag är ledsen över att någon har gjort mig illa och ännu ledsnare över att personen som gjort mig illa kanske gör någon annan, med sämre självförtroende och stöttning än jag, ännu mer illa försöker jag bara minnas vad Josephine Hart sa:
 
"Damaged people are dangerous. They know they can survive."
 
Var vänlig.
Döm inte.
Tänk ett steg längre innan du säger något, även om det kanske är på skämt.
Du kan inte min historia, du vet inte vad jag genomgått.
Om du tycker att jag har en ful tröja, kanske du kan se att jag har vackra ögon istället.
Säg det då och skänk mig ett leende.
För jag vill hellre le, än se ner i marken.
 
Med vänlig hälsning,
En stark, arg, vacker och oerhört medveten tjockis som kommer att lyckas med vad hon än vill lyckas med för att hon förstått att det inte är utseendet som räknas, utan det som sitter innanför det förbannade pannbenet och innanför huden på vänster sida av den förbannade bröstkorgen

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-09-18 21:03:01

Hej! Jag är övertygad om att du är en fin person oavsett din vikt och samhällets syn på den. Jag har arbetat med friskvård och träning i över femton år och mina favoritkunder är de med hjärta och hjärna på rätt ställe, inte de med lägst fettprocent! Här är en mental övning du kan lära ut till dina läsare och till de som inte förstår bättre: http://www.bjornensover.se/?p=124
Jag önskar dig lycka och framgång! Jag ska titta in här så ofta jag kan! Må gott! Anna www.bjornensover.se

Postat av: Pia

Publicerad 2014-09-18 21:12:11

Vilken ung kvinna du är ! Vill så gärna dela ditt blogginlägg vidare på FB men vill gärna att du godkänner det.

Svar: Hej Pia!Det får du jättegärna göra!
Ju fler det når, desto bättre!
Kram/ Isabell Alison
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Heléne Blixt

Publicerad 2014-09-18 21:14:38

Fantastiskt fint skrivet! ♡

Svar: Tack så hemskt mycket, Heléne! <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: MT

Publicerad 2014-09-18 21:15:14

Vad bra du skrivit detta! Jag ska läsa och diskutera det med mina elever.

Svar: Det får du jättegärna göra!Då jag har föreläst om mobbing, utanförskap och dylikt kommer jag gärna och pratar med dina elever om du skulle vilja det!
Ta hand om dig!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ego

Publicerad 2014-09-18 21:16:28

Bravo!

Svar: Tack! :)
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anneli

Publicerad 2014-09-18 21:17:51

Så oerhört bra skrivet! Tråkigt att människor är så elaka, du verkar vara en fin människa. Hoppas jag träffar på dig på bokmässan. kram till dig!!❤

Svar: Det gör du säkerligen, jag brukar rusa runt lite överallt. Kontakta mig gärna på Facebook om du vill diskutera något specifikt, så kan vi ju mötas upp :)Ta hand om dig och kram tillbaka ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Pelle Nordensson

Publicerad 2014-09-18 21:24:12

Nej, du är inte tjock, du är en förtäfflig person med stor integritet och självdistans som kan skriva något så fullkomligt klockrent.

Svar: Tack så hemskt mycket!Ibland krävs det en stor person för att rymma ett stort hjärta.
Ta hand om dig!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-18 22:02:39

Otroligt bra skrivet, vilken talang. Du är en grym inspiration och du förtjänar att bli behandlad efter vilken fantastisk person du verkar vara, inget annat. Låt aldrig någon trampa på dina drömmar, för du kommer gå långt! Om alla hade samma inställning som du skulle samhället vara obeskrivligt mycket bättre.

Tack!

Svar: Tack för de fina orden!Jag kämpar för min egen rätt att finnas till och även andras, det lilla jag kan göra för att väcka uppmärksamhet kring ämnet och debatten om glåpord, trakasserier och dylikt, desto bättre.
Mina drömmar sträcker sig långt och ingen får stå i vägen. Om inte annat, ska jag bevisa för dem som tror att utseende är allt, att vi "andra" också kan lyckas.

Ta hand om dig och tack än en gång för dina fina ord!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anna Gustavsson

Publicerad 2014-09-18 22:09:06

Hej!
Hamnade här av den enkla anledning att din far länkade till din blogg på Facebook .
Jag är också "tjockis" och 43 år, med två döttrar på 22 och 19.
Jag förfasar mig över vilket utseendefixerat samhälle vi lever i.
När jag läser din berättelse så slås jag ändå av vilken stark och underbar människa du är, trots att du fått fronta människors fördomar.

Du är beundransvärd som står upp för dig själv på detta sett. Jag tycker att du borde vara en RIKTIG förebild för dagens unga.


Svar: Tack så hemskt mycket, fina Anna!Vad glad jag blir över dina fina ord!
Tyvärr lever vi i ett samhälle där vi tycks ha glömt bort vikten av kunskap och upplevelser mot att alltfler program på TV handlar om att förnedra sig själv och andra så mycket som möjligt. Det skrämmer både mig och många av den äldre generationen, vilket också tyvärr ger en tråkigare bild av en alltför stor skara ungdomar.
Jag ska gladeligen ta lite skit i taget, om jag bara får använda det vidare och väcka både uppmärksamhet och debatt.
Det är ett viktigt ämne vi diskuterar och alltför många som sänker blicken.

Kan jag vara förebild för en, kan den förhoppningsvis bli förebild för någon annan.
En positivt dominoeffekt, det är vad jag strävar efter!
Ta hand om dig!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anitha

Publicerad 2014-09-18 22:40:31

Så otroligt välformulerat skrivet. Du rör runt på ett djup som verkligen berör mig mycket.
Jag gillar dig så mycket för precis den du är.


Svar: Tack så hemskt mycket, fina Anitha! <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Synnøve Kjerstad

Publicerad 2014-09-18 22:51:52

Tack, snälla älskade, okända, goa, ärliga, raka, stolta människa. Du anar inte vad ditt blogginlägg här gjorde med mig nu.
För jag är en tjockis med. Har endometriose och blivit behandlad med hormontabletter för att bli med barn. Vilket INTE lyckades.
Jag är en tjockis som blir mött med hånande kommentarer och blickar....
Men vet du vad... jag svarade en glåpoande för ett tag sen....
Jag är tjock, du är ful, jag kan banta.
Tack Isabell Allison Öhrlund för ditt blogginlägg. Du är STARK!
Kram Synnöve.

Svar: Tack fina Synnöve!Det handlar om att väcka uppmärksamhet och debatt, kämpa emot de som gör oss illa och få dem att förstå hur illa de gör oss.
Uttrycket "Jag är tjock, du är ful men jag kan banta" är något som många använder sig av och ger mig som råd att använda mig av och jag säger inte att det är fel - men då jag inte vill se någon människa som ful och inte vill sjunka till deras nivå, väljer jag hellre att tillrättavisa dem på ett smartare sätt. Detta också för att jag logiskt ser det som att jag inte riktigt kan banta, men det är bara en petitess.
Tack för dina fina ord och ta hand om dig!
Du är också stark.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Carola Johansson

Publicerad 2014-09-18 23:45:35

Hej!

Jag vill bara säga att jag tycker det var både kanonbra skrivet och väldigt fint. Kramar från en föredetta tjockis

Svar: Tack så jättemycket Carola! Ta hand om dig :)
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ellie

Publicerad 2014-09-19 02:09:31

U go girl! ❤️

Svar: Tack ❤️
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ingela Rickander

Publicerad 2014-09-19 04:56:03

Fantastiskt skrivet! Du verkar vara en helt underbar person <3!

Svar: Tack, fina du! <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Madelene G

Publicerad 2014-09-19 07:27:41

Du är en fantatisk kvinna! Så stark och en förebild för många! Jag önskar så att alla kunde vara snälla mot varandra!
Du är älskad för din egen skull! ❤️

Svar: Tack så hemskt mycket för de fina orden! ❤️
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Tina

Publicerad 2014-09-19 08:29:02

Tycker du är en fantastisk människa, fortsätt vara det <3

Svar: Tack fina du, det ska jag ❤️
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Amanda Stödberg

Publicerad 2014-09-19 08:34:06

Wow! Vad otroligt strakt, fint och bra skrivet!

Jag har själv fått diagnosen PCOS för några år sedan så jag vet hur du har det.

Ha en bra dag, och fortsätt vara du. Du är grym!

Kram.
/Amanda

Svar: Tack för de fina orden och för att du delar med dig! Kram på dig! ❤️
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Yara

Publicerad 2014-09-19 08:40:28

Jättefint skrivet. Kan inte komma på något bättre att skriva, önskar att jag kunde skriva något som kunde få dig att förstå vilken fantastiskt intelligent människa du framstår som. Skit i vikten, skit i idioterna, fokusera på att omringa dig med människor som får dig att må bra. Det förtjänar du.

Svar: Tack Yara, för de fina orden. Jag jobbar på att sålla bland rätt människor och fortsätta skriva, men ibland behöver man stöta på taggar för att inse varför man fortsätter kämpa för förändring!
Ta hand om dig!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Charlotte

Publicerad 2014-09-19 08:41:24

TACK, vilka fina ord, och jag är också en tjockis, en "öppen" tjockis som pratar om det. Jag sätter ord på min övervikt. Jag har kämpat till förbannelse och lever ett sunt liv, trots det sitter vikten kvar. Förmodligen en rubbning/stress/dålig sömn inte vet jag. MEN min läkare tar mig inte på allvar så nu håller jag på att formulera en egen remiss och hoppas det ska gå vägen.
Jag blev så otroligt varm i hjärtat av dina ord och jag blev så glad. Själv känner jag mig inte som en vacker tjockis men jag försöker vara en snäll tjockis och den bästa mamman och då har jag kommit långt. <3 Charlotte

Svar: Tack Charlotte, för dina vackra ord!Det är sällan jag känner mig som en vacker tjockis också, men jag har fint nog min familj, pojkvän och några få vänner omkring mig som är duktiga på att påminna mig. Jag hoppas att du också har det.
Se till att skaffa en annan läkare som tror på dig, du förtjänar hjälp om du vill ha den.
Jag önskar dig all lycka, ta hand om dig!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Åsa

Publicerad 2014-09-19 10:06:33

Isabell! Du är en förebild för alla. Även om du inte vet vem jag är står jag bakom dig och jag hoppas att du känner stödet. Nästa gång någon säger något står jag osynlig bredvid dig och blänger elakt tillbaka.

Svar: Tack så hemskt mycket Åsa!Jag ska tänka på att du står bredvid nästa gång!
Ta hand om dig <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Katinka von Kraemer

Publicerad 2014-09-19 14:24:44

Hej! Du har rätt, är allt jag kan säga. Fast det bara var en liten detalj i helheten, kan jag inte låta bli att kommentera det där med Victoria´s secret. Hon har ju inte riktigt friska vanor. Varför är det så charmigt med kvinnor som svälter sig själva alternativt ser utsvultna ut? Det handlar kanske om makt? Vi måste inte bära slöja i västvärlden, men istället får bara smala eller utmärglade kvinnor godkänt. Det är förtryck i en annan form. Det är livsbejakande att äta god mat och ännu bättre i trevligt sällskap.
När det kommer till motion tycker jag själv att det är underbart att gå på afro- och magdans. I båda grupperna finns tjocka, smala, unga, medelålders och äldre kvinnor som har jätteroligt och som har kläder de valt själva och inte sportaffärernas slimmade konstfiberkläder. Sportkläder är också jättebra, men skönt att få välja annat om det passar den personen bättre, tänker jag.
Kör hårt!
Hälsningar
Katinka

Svar: Hej Katinka!Tack för dina fina ord!
Du har helt rätt, Victorias Secret-modellerna lever inte alltid särskilt hälsosamt, men jag påstod inte heller att det var idealet, utan påpekade bara att det är ett ideal jag aldrig kommer att uppfylla.
Jag vet inte heller varför det är vad som har blivit idealet, för pratar jag med unga killar och män idag, är det många som påpekar att de hellre vill ha "något att ta i", även om det naturligtvis är personligheten som väger in mest.
Jag önskar dig all lycka med din dans, rörelse är vad som stimulerar oss mest och dans är på många sätt lycka!
Ta hand om dig! ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Milla

Publicerad 2014-09-19 19:20:36

Det finaste jag läst, Dina ord berörde mig djupt i mitt hjärta. Jag hoppas att fler kunde vara så underbar på alla sätt som du är. Ta hand om dig nu och i framtiden. Kram

Svar: Tack så hemskt mycket Milla!Dina ord värmer otroligt mycket, ta hand om dig med och kom ihåg vad värdefull du är! ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Hockeysmurf - Ja det ÄR jag!

Publicerad 2014-09-19 19:39:30

(Skulle behöva peta in en sån där buga-smiley här)
Förlåt att jag svär men, saaaatan så bra skrivet!
Jag är nog också lite naiv, för jag tänker ofta "Varför kan inte folk bara vara snälla mot varandra?"
Tack som attans för ett alldeles fantastiskt klokt inlägg!
Hoppas du får en underbar dag och en superskön helg!

Svar: Tack för dina fina ord, läs gärna tidigare inlägg om du läser liknande!Ta hand om dig och ta ingen skit! ♥
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Bea

Publicerad 2014-09-20 12:26:47

Hej!

Har du hört talas om progesteronkräm? Läs på om detta. Av nån jädra oförklarlig anledning är det inte känt i sverige ännu, men syrran blev av med sin pcos tack vare det här. Finns att beställa på nätet.


Svar: Hej!
Jag har faktiskt inte hört talas om det, men ska absolut kolla upp det.
Tack för tipset!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Tina

Publicerad 2014-09-20 13:43:55

Isabelle
Fint och tankvärt skrivet. Du skriver bra!
Jag har precis läst en bok som heter Woman code av Alisa Vitti. Hon hade själv PCOS och fick det som de flesta i USA får P-piller för att hålla hormonrubbningarna i schack, och ha en normal menstruation. Hon kände instinktivt att det var fel att "proppa" i kroppen med hormoner och började undersöka hur kroppen fungerar. All mat vi stoppar i oss påverkar vår kropp och de körtlar som finns i den antingen positivt eller negativt. På samma sätt påverkar och frigör träning andra hormoner. Hon har utarbetat ett program där hon äter och tränar på olika sätt under orlika perioder i kroppens normala hormoncykel. Efter ett år var hon "normalviktig" utan dieter, hade hormonerna i balans och inga problem att skaffa barn. Jag har själv sen i våras anammat hennes principer, även om jag inte hade PCOS så har det gjort att jag mår så mycket bättre nu. mindre humörsväningar och en känsla av en stark och sund kropp. Alla ska vi inte vara "smala" och leva upp till något ideal, men mår man inte bra i sin egen kropp är det kanske värt att pröva. Och speciellt om du är ung och funderar på barn framöver. Att bli gravid och veta att du har en sund, kropp som inte har manipulerats hormonmässigt gör att känslan när barnet får växa till sig i under 9 månader är bättre.
Bara ett tips som jag tycker kan vara väl värt att testa för att få bukt med PCOSén. Det här är inget vanliga läkare propagerar för då de "hellre" skriver ut mediciner än att titta igenom hur kroppens olika funktioner faktiskt fungerar ihop. På läkarlinjen läser de tyvärr bara 7 timmar friskvård, och 5 år sjukvårt.....
Lycka till
tina

Svar: Hej Tina!Tack för all information om Alisa Vitti, jag ska absolut kolla upp henne och hennes metoder. Det låter märkligt att de gav henne P-piller i samband med PCOS dock, i tanke på att det ökar risken för blodpropp i samband med syndromet.
Men jag ska absolut kolla upp det, alla sätt som gör det lättare att känna att man gör en förändring är bra!
Tack!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Erik

Publicerad 2014-09-20 23:05:14

Wow! Känner inte dig och hittade det här inlägget av en slump, men jäklar vad du kan skriva! Världen behöver människor som du. Du inspirerar verkligen. All kärlek! <3

Svar: Hej Erik!Tack så hemskt mycket för dina fina ord, jag strävar efter att fortsätta inspirera, såna som du gör det värt! ♥
Isabell Alison Öhrlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela