stardustchild.blogg.se

Potatisar, feta DJ's, kärlek och fristad - NärCon Sommar 2016

Publicerad 2016-08-04 23:39:00 i Allmänt

"I all värme omfamnade hon vännerna som i full fart med att bära sängar, tog en paus för att säga farväl. Separationsångesten hade gjort sig påmind ett par gånger under dagen, men kändes avlägsen och lugnare nu. Snart, snart ska de ses igen, tänkte hon - men tänkte också att det var okej att vara lite extra emotionell, då livet tittat in med en hammare bara några veckor tidigare, för att slå hål på uppfattningen om att vi alla är odödliga och levande. Rasmus frånvaro hade gjort sig påmind under eventets gång, men hade i de stunderna också fått henne att uppskatta sin egen närvaro lite extra.
I sken av den ljusrosa sommarhimeln, satte hon sig sedan i bilen för att bege sig av mot Småland för de sista veckorna där och kände sig lite extra varm över att hennes jubileumsNärCon också blivit hennes bästa hittills.
'Jag är inte färdig', tänkte hon. 'Inte på ett bra tag, i alla fall.'"
 
Det har varit två omtumlande dygn, sedan jag lämnade Linköping. Därför har jag inte riktigt haft tid att landa riktigt förrän nu, om jag ens faktiskt har landat nu.
På väg hem från Linköping hamnade jag på avvägar och var därför med om en viltolycka i det oplanerade mörkret. Det är med stor sorg och många jobbiga känslor som jag måste berätta att rådjuret inte klarade sig. Att bilen blev tillknycklad (mer än tidigare) struntar jag lite i, men är tacksam över att jag själv klarade mig oskadd fysiskt. Icke desto mindre kom jag hem, jobbade en dag och började sedan känna av de där starkare smärtorna jag nu känt i två veckor - ännu mer. Ett snabbt beslut fattades och sedan satt jag i en bil på väg till Sahlgrenska i Göteborg.
Påminn mig om vad jag gjort för att förtjäna vänner som sover på obekväma bänkar och sjukhusgolv mitt i natten bara för att jag är orolig och behöver få svar.
Ett tacksamt meddelande är när en vän till mig skriver "Det positiva är att du alltid klarar dig <3" och när en annan skriver att han bara är lycklig över att jag lever.
 
Allt det här går att beskriva i ett enda ord, ett av mina absoluta favoritord- och fenomen - kärlek.
Vilket också är vad NärCon2016 kan beskrivas i, om jag bara fick använda ett enda ord.
 
I lördags åt jag, mitt team, Ellen, Petra och några från Petras team tårta för att fira en historisk händelse - mitt NärConjubileum. 
För sju år sedan, gick en förvirrad, hjärtekrossad, färgglad, förväntansfull och kärlekstörstande popkultursnörd på Karolinska skolan i Örebro och blev med en miljon intryck samtidigt, fullkomligt förälskad.
Hon tänkte då att "Wow, shit, tänk om jag fortfarande håller på med det här när jag är typ 21!", vilket var ungefär så långt som jag kunde tänka då. Efter tjugoett kommer ju pensionen liksom, suck.
Och nu, sju år senare, stod den där färgglada, kärlekstörstande, förväntansfulla, medvetna, kärleksfulla tösabiten istället på Linköpings universitet, med samma festival, bara typ hundra(tusen) procent större än då. Fortfarande, till och med ännu mer, engagerad i det coola, stora, glada, vackra, kärleksfulla och glittrande som är NärCon. Både som organisation och festival.
 
 
Jag vill i främsta hand tacka Samuel och staben, beståendes av David, Daniel, Sabina, Sindre och Sofia för att ni kämpar järnet för att få till det här fantastiska spektaklet och för att ni tror på andra, som i sin tur tror på mig.
Tack till kommitén, Amalia, Catarina, Erik, Linnéa, Max, Petra, Thomas och Scale som i år gjort ett superjobb för att utveckla och göra NärCon till ett evenemang som ständigt växer och lär av tidigare erfarenheter. I år har jag främst haft att göra med ScAmalia som bara är... Åh. <3
Tack till mitt fantastiska team, till Ellie, Erik, Max, Qim, Kim, Maja, Robin, Sofia, Ture, Emma, Felicia, Iselin, Nemo, Vendela, Geir, Jan, Marko, Sean, Simon, Trinity, Viola och till mina fantastiska gruppledare, Nicki, Kenneth och Leo <3 (+ dig Niklas, som inte hann titta in i fem minuter förrän jag högg tag i dig och såg till att du fick en pandatröja. Se det som en komplimang, okej?)
Tack för alla skratt, alla äventyr, för chokladpuddingsdejter, midnattsdiskussioner, kramar, samtal om livet, kärlek, pussar på huvudet, potatisbus, roliga historier, bordbärande, styrka och glädje i dess renaste form. Glöm aldrig er prestation och glöm aldrig vilka otroligt fantastiska människor ni är - jag önskar innerligt att ni fortsätter komma tillbaka och jobba hos mig, oavsett vilka knasigheter jag tar mig för.
Trots att jag vill tacka alla, kommer inte alla nämnas vid namn. Men mina klippor - Ellen, Amalia, Jenny, Petra, Fanny, Rebecka, Nimrod, Birna och det här eventet även Niklas och Carl - tusen tack för att ni lyssnat på mitt gnäll, skrattat med mig och givit mig skatter. Min kärlek, är er kärlek.
 
Tack till alla som hjälper till att göra NärCon möjligt. Utan arrangörer, pandor, inhoppare och besökare - hade festivalen inte varit det den är. Varenda en av er som varit involverade, ska ta åt er av vad ni hjälpt till att åstadkomma.
 
 
 
Som vanligt har jag fått privilegiet i att lära känna nya fantastiska människor och återuppta kontakten med andra. Detta får mig att längta till tackfest och NärCon-båtåkande ännu mer. 
Trots tjafs, konflikter och de bitarna som gör NärCon mer kämpigt (alltså ändå inte mindre bra, föratteh... Allt kan inte alltid vara bra.) är jag astaggad på nya NärCon Gävle, som ska bli av till hösten, på nästa NärCon Vinter och redan på nästa Sommarevent.
 
Årets event var sannerligen en revansch mot förra årets och jag känner mig märkbart stolt över att ha varit en del av både med- och motgångar. Vi reste oss och vi gjorde det med stolthet, glitter och styrka.
 
Om du har något som helst intresse för popkultur, cosplay, fandoms osv - sök, det är världens upplevelse! En upplevelse jag gladeligen offrat andra upplevelser för, sju år i rad.
 
Slutligen, tack NärCon sommar 2016 för gatukritsmålningar, minnesstunder, firandetårta, solsken, regndanser, äventyr, potatisbus, pussar, Nordic Cosplay Championship på SVT, peptalks, kramar, nattliga samtal, chokladpudding, barfotamys, skratt, garderobsmys, chocker, sanningar, nya vänner, glasburkar, musik, Totoroaffischer, Pocky, Loka Päron, ordskämt, vänskap, josbarsdrinkar och kärlek.
Vi ses snart igen.
Puss.
 
#MinKärlekÄrErKärlek
<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela