stardustchild.blogg.se

Jag är en Limited Edition, I won't be around forever~

Publicerad 2013-08-03 18:57:59 i Allmänt

"It's our party we can do what we want to
It's our house we can love who we want to
It's our song we can sing if we want to
It's my mouth I can say what I want to"
~ Miley Cyrus, We can't stop
 

Jag är fri, inget annat än absolut fri. Det är jag som tar mina beslut.
 
Idag stötte jag på en gammal bekant. En person jag brukade vara kompis med som liten, ingen jättenära vän eller så, men jag kan ändå säga att jag kände henne.
Eftersom alla gjorde så då, slutade hon också umgås med mig efter en tid och började istället sprida skit bakom min rygg, vilket jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om - nej, utan det jag reagerade på idag var att hon var en kopia. En sån där som när hon blir tretton-fjorton säger till sig själv "nu är du vuxen, dags att börja supa skallen av sig varje helg och klä dig i kläder du egentligen inte tycker är bekväma och börja prata på ett helt annat sätt än du gjort tills nu."
 
 
 

Jag är så fruktansvärt lycklig att jag aldrig tillät mig själv att bli sån.
Jag är arton år och trots att jag i statens ögon anses vara vuxen - är jag stolt över över mina Pacmanplåster ovanpå mina hiskeliga och evigt uppkliade skrubbsår, jag blir lycklig av smurfmusik och av att köpa leksaker på IKEA istället för att köpa vettiga saker. Jag lägger hellre mina sista pengar på något flummigt som böcker om drömmar och symboler eller kalejdoskop och smultronsoda.
Mode för mig är hörlurar och hattar av olika slag, jag tillhör ingen specifik klädgenre, utan klär mig som jag vill och efter humör. 
Jag borstar bara tänderna en gång om dan, äter lite för mycket broccoli och ägnar ibland hela nätter åt att skriva fast jag egentligen borde sova för att orka vara levande i skolan dagen efter.
Så länge du är ärlig mot mig, är jag ärlig mot dig och du har världens finaste vän att förlita dig på.
Visst, jag kommer sent ibland, för jag är världens tidsoptimist, men jag ber alltid om ursäkt och gottgör om jag kan. Jag planerar ett liv som fattig konstnär efter gymnasiet bara för att få göra det jag vill för resten av mitt liv och den bilden tilltalar mig - ingen kan stoppa mig.
För det mesta skrämmer jag bort pojkar i alla åldrar med min personlighet som ibland tar upp hela rummet - tyvärr kan jag inte ursäkta detta, för det är så jag är - men jag jobbar på att tona ner det lite ibland, för jag är också världens mysigaste kramare ;)
Om morgnarna går jag ibland upp en halvtimme innan bussen ska gå och jag är helt rutinlös - men, jag är alltid fräsch, nästan alltid glad och alltid kramgo.
Och framför allt - jag är alltid mig själv.
 
Jag är också glad över att jag faktiskt lyckats hitta en hel del fina vänner som inte är kopior och supa-skallen-av-sig-människor. Fortsätt alltid att vara ni, för jag älskar er precis som ni är.
 
Lev med mina 'flaws' eller strunta i det.
Jag är i alla fall ingen kopia - jag är en Limited Edition.
 
Det finns tre enkla L, när det kommer till mig.
* Like me
* Love me
* Leave me
 

Lite kärlek från mig, om mig, till dig i textform.
Imorgon bär det av mot Malmö, det ska bli störtkul.
Sedan blir det Gävle om nio dagar!
Puss och kram~ ♥

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-08-07 05:01:55

För att vara så tolerant som du är mot säg, homosexualitet ger du ändå här ett intryck av att vara rätt dömande. Att skriva att du inte till skillnad från andra är en kopia är ju att dra människor du inte känner över en kam, och dessutom antyda att det är någonting negativt att vilja vara som andra trots att det i själva verket säkert kan vara en styrka att hitta ett sätt som ger dig en känsla av samhörighet. Och "supa skallen av sig-människor", vad är egentligen det?

off topic: vore jätteintressant att få läsa en text skriven av dig som handlar om feminism. Du skriver så otroligt bra och jag tycker massor om den här bloggen. Sköt om dig!

Svar: Hej Malin, mycket intressanta frågor och jag ska göra vad jag kan för att besvara dem så bra som möjligt.
Du har rätt - jag är en mycket tolerant människa, det är inte många jag dömer, men naturligtvis har även jag mina brister. Jag syftar inte på att ALLA andra är kopior, utan borde ha varit tydligare med att jag syftar på stora delar av dagens ungdomar - men naturligtvis inte alla.
Jag menar inte heller att det endast är negativt att söka sig till en gruppsamhörighet - ska vi vara helt ärliga är ju det delvis vad jag har gjort som sökt mig till teaterelever och mest umgås med kreativa kulturmänniskor!
För att förklara begreppet "supa skallen av sig-människor", syftar jag framför allt på många ungdomar som påstår att dricka endast är en social grej men som sedan spårar ur med det hela. Jag är nykterist, vilket jag kanske nämnt tidigare i bloggen och detta har jag, märkligt nog, fått en massa skit för.
Därför, om jag ska vara ärlig, hyser jag lite agg mot alla dessa ungdomar som inför helgen kommer med den högljudda frågan "var är det fest i helgen?" eller "vem super vi hos på lördag?"
Jag blir lite arg när jag ser att supandet idag (som för övrigt är ett evigt växande problem i samband med alla olyckssiffror som fortsätter gå upp) har blivit en hobby.
När jag började ettan i gymnasiet hamnade jag i en klass där allt handlade om att ha de senaste märkeskläderna, vara som mest aktiv på facebook och supa vareviga helg - detta gjorde natulrligtvis att jag som "icke-kopia" stöttes ut för att jag inte passade in. "Supa skallen av sig-människor" är i min mening de ungdomar som bara umgås och interagerar med andra ungdomar som super och att deras enda riktiga intresse är vem som har helgens kommande suparfest.

Jag kan absolut försöka skriva något om feminism inom en snar framtid om detta önskas, det blir ju naturligtvis min syn på det hela.
Jag tackar ödmjukast för berömmet kring mitt skrivande och undrar, av nyfikna skäl hur du hittade till min blogg, samt hur länge du har följt den?
Ta hand om dig!
/Isabell Alison
Isabell Alison Öhrlund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela