stardustchild.blogg.se

Hon kom hem 01:47 med smutsig klänning, rödgråtna kinder och trasig själ.

Publicerad 2015-05-17 18:10:18 i Allmänt

Jag ser ut genom fönstret, det regnar frenetiskt och himlen är nu mörkt grå. Enligt klockan har förhöret pågått tre timmar och fjorton minuter. Jag känner mig utmattad och impulsen att bara slå huvudet i bordskivan, skrika hysteriskt och gråta känns alltmer frestande.
"Känns det här okej nu?"
Jag vänder blicken mot polisen. Jag har kämpat för att hålla mig lugn under hela förhöret och därför känns det ändå okej när jag blir arg och brusar upp. Jag skrattar till på det där sättet som indikerar att "det du sa var inte alls okej".
"Du förstår inte", säger jag. "Ingenting känns okej. Det känns sjukt att alla andra människors liv fortsätter, det känns sjukt att de inte vill lägga sig ner på marken och dö med mig. Alla frågar just nu 'känns det här okej?' och 'blir det bra?' och jag vill bara skrika rätt upp i ansiktet på dem. För ingenting känns okej.
Det är inte okej att jag får ta alla konsekvenser.
Det är inte okej att blodcentralen måste spärra mig i ett år framöver för att jag kanske bär på blodsmitta.
Det är inte okej att det är jag som missar arbetsdagar.
Det är inte okej att jag spenderat 12 dagar på sjukhus sedan det inträffade.
Det är inte okej att det är jag som måste äta piller för att orka resa mig upp på morgonen, att det är jag som vill köra av vägen för att någon annan gjort illa mig. Så jag förstår vad du menar, men även om jag berättat mitt - är det är inte okej. Det är inte jag som ska behöva känna såhär."

Jag har funderat länge på hur jag ska skriva det här. På ett sätt är det en ursäkt till min omgivning till varför jag betett mig annorlunda den sista tiden, druckit för mycket, varit arg och skrikit.
Till varför jag missat att gratulera födelsedagar, besvara mail och höra av mig. 
På ett sätt är det för att berätta att jag inte är okej, för att på något sätt få förståelse för hur jag mår.
På ett sätt för att få ur mig en del av de känslor som cirkulerar i mitt huvud dygnet runt just nu.

                 Jag kan välja att beskriva det i meningen:

                 "Hon hade varit och fixat sina naglar, klippt sitt hår på salong och klätt sig i fina kläder inför den trevliga kvällen tillsammans med vänner.
Hon kom hem 01:47 med smutsig klänning, rödgråtna kinder och trasig själ."

                 Dramatiskt. Väcker tankar?

Men det räcker inte på långa vägar för att beskriva vad som hänt.

Sex dagar innan hade jag fyllt tjugo år och för vilken gång i ordningen intalat mig själv att det här ska bli mitt och möjligheternas år. Sex dagar innan hade jag varit glad, optimistisk och förväntansfull.
Såhär femtio dagar senare, känner jag mig arg, paranoid, ledsen, trasig, illamående, sviken, smutsig, tillintetgjord och förnedrad.
Just nu finns det inte utrymme för mitt år, inte för optimism. Just nu finns bara piller, terapi, nya piller, återbesök, förhör, onda tankar, återberättande, mardrömmar, sömnlösa nätter, ångest och en liten gnutta hopp.
Hopp om att det här så småningom ska ta slut. Att jag om en tid ska känna mig bra igen.
Jag har varit en duktig skådespelare under den tid som gått, men undantag för några få stunder och jag är evigt tacksam för att ni som funnits där vid de tillfällena har tagit hand om mig.

 Han var en bekant, en kompis jag litade på. Någon som jag haft en två år lång bekantskap med på nätet och via sms. Någon som jag skrattat och pratat allvar med.
Han var någon som precis innan det hände, funnits för mig efter mitt uppbrott med min före detta pojkvän. Någon som stöttat mig och sagt att vi borde ses och prata för att jag verkade behöva en kram.
Han var någon som visste om min osäkerhet kring mig själv och intima förhållanden med andra.
Han var någon som visste att jag inte ville.

Under kvällen hade han skickat många meddelanden om att vi borde ses för att jag var i stan och för att han snart var klar på jobbet. Flera gånger skrev jag  att jag ville stanna kvar med mina vänner och att det fick bli en annan gång.
Till sist tröttnade en av mina vänner, tog min mobil och skrev åt mig.
Då blev det tyst.

På väg hem sent samma kväll, fick jag dåligt samvete över att han skulle ta illa upp, varpå jag hörde av mig och frågade om vi var okej. Det visade sig att han satt på tåget framför mig och han föreslog att vi kunde ses och prata en stund. Det var ju bara tre stationer för mig att åka extra och så kunde jag ju ta första tåget tillbaka sen.
Trots att vi inte setts mycket, kändes det här inte konstigt. Vi var ju kompisar och han hade ju flickvän.

Det behövs ingen hjärnkirurg för att räkna ut vad som hände när han föreslog att vi bara skulle ta en kort promenad längs en vacker stig i väntan på mitt tåg tillbaka.
När han slet tag i mig och drog in mig bakom ett skjul stannade världen. Jag lämnade min egen kropp, stod bredvid och tittade på. Det hela blev så verkligt att det var som om skam och skuld hand i hand klättrade in i min kropp.
Varför kan jag inte skrika? Det här skulle ju aldrig hända mig? Varför kan jag inte sparka honom?
Tusen tankar av uppgivenhet.
Jag började skratta, inte för att det var roligt utan för att hela händelseförloppet blev absurt. 
Vi är ju utomhus.
Så här får man inte göra.
Varför förstår han inte att jag säger nej?
Varför gör det så jävla ont?
Jag har aldrig känt mig så hjälplös i hela mitt liv. Aldrig förr så tunn och genomskinlig. Aldrig har jag känt mig svag, för jag har alltid varit stark.
Men han var starkare.

 Efteråt gick han med mig till stationen. Han pratade på som om inget hade hänt, om sitt band, om sin flickvän - om sitt liv som skulle fortsätta obehindrat.
Innan jag skulle gå, sa han:
"Ja, det här är ju första gången jag är otrogen mot min flickvän."
Jag stod tyst.
"Men det räknas ju inte riktigt." fortsatte han. "För jag har ju velat ligga med dig så jävla länge nu."
Jag fick inte fram några ord.
Till sist förmådde jag mig säga "Så du ser mig som något slags troféligg?"
Han granskade mig uppifrån och ner på ett sätt som fick mig att känna mig vidrig. 
"Mja, troféligg är kanske fel ord, men något i den stilen." svarade han och log.
Det kändes som en spark i magen.

Vidriga. Jävla. Svin. 

Jag sökte vård fyra dygn senare. Innan dess hade jag försökt förneka vad som hänt, för att slippa må som jag gjorde. Men på skärtorsdagen upplevde jag sådana fruktansvärda smärtor att jag hade svårt att ens ta mig upp ur sängen. De satt både på insidan och utsidan.
Glad jävla påsk, Isabell. 

Fan för dig.
Fan för att du gav mig skam.
Fan för att du fick mig att göra mig själv illa efter att äntligen ha kommit i närheten av hel.
Fan för att du gjorde mig illa och gav mig långvarig smärta. För att du släppte in huvudspökena igen. Fan för att du tog min matlust, sexlust och livslust ifrån mig. För att du fick mig att kräkas på beställning och att hetsäta. Fan för att du tog ifrån mig de glada bitarna av det som var jag. 
Fan för att du finns. 

Jag har vänner och familj som stöttar mig. Jag har fantastiskt stöd från AVK, Avdelningen för Våldtagna Kvinnor på SÖS som har varit en enorm tillgång och visat så otroligt mycket empati och medmänsklighet. All cred och all kärlek till dem.
Kärlek till Sarah och Amalia, som var med och stöttade mig från början.
Kärlek till Nimrod som lyssnade.
Kärlek till världens bästa Mia som såg att jag inte var okej och tog tag i mig. Jag hade aldrig kommit någon vart utan dig.
Kärlek till världens bästa familj som gör allt, ringer poliser och advokater, kramar om, lyssnar och kör mig överallt.
Kärlek till er alla som förstår och stöttar mig.
Kärlek till er som litar på mig och inte kräver något i gengäld. Jag är er evigt tacksam.

 Det händer varje dag. Kvinnorna jag suttit i samma väntrum som på AVK är i vilt skilda åldrar och utseenden.
Det finns inget standardoffer.
Jag trodde aldrig att jag skulle känna skam över något någon annan gjort mot mig, men jag förstår plötsligt vilken skam alla pratar om.
Jag hatar ordet våldtäkt, jag hatar att vara våldtagen.
Men det är dags att komma ut. Det är dags att sluta skämmas.
Jag har nått så många med mina inlägg tidigare och jag vill nå betydligt fler med något så viktigt som en diskussion om våldtäktskulturen, hur samhället och rättsväsendet ser på det här.
Har jag fått frågor om vad jag hade på mig? Ja.
Har jag fått frågor om hur mycket jag druckit den kvällen? Ja.
Fick jag frågan om jag på något vis kunde ha indikerat att det var okej att han hade sex med mig? Ja.
Men sanningen är att det inte spelar någon roll vad jag hade på mig, hur mycket jag drack eller om jag "indikerade" något.
Det som spelade roll är att jag sa nej.

Utredningen fortsätter. Med Sveriges rättsystem kan vad som helst hända.
Trots att jag vissa dagar bara skriker rakt ut och vill ge upp, skita i att fortsätta processen, skita i om han straffas eller inte, tänker jag fortsätta.
Om inte, för att veta att jag gjorde allt. Allt för att straffa den, som straffade mig för att jag litar på människor.

Jag har inte tappat tron än.
Jag ska bara resa mig igen.
Väntar ni på mig?
Kärlek.

Isabell Alison Öhrlund

Kommentarer

Postat av: Puff

Publicerad 2015-05-17 18:30:39

Jag väntar och kommer alltid finnas för dig. För jag älskar dig, vi är en.

Svar: Vi är en.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Gisela

Publicerad 2015-05-17 18:42:59

Isabell, det gör mig så ont att läsa. Jag lider med dig och önskar dig allt gott. Styrka att ta dig vidare men framförallt självrespekt. Du är en fin människa så låt aldrig någon lägga skulden på dig.
Jag tänker på dig och skickar värme och kärlek via internet.
Kram min vän.

Svar: Tack fina Gisela, det gör så mycket att ha stödet i ryggen.Kram, ta hand om dig <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Angelina Engqvist

Publicerad 2015-05-17 18:49:53

Tänker på dig och vill hålla din hand

Svar: Tack.Vi får ses någon dag och göra just det.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ida

Publicerad 2015-05-17 18:51:00

Jag kan säga att jag vet hur det är, trots att jag inte har sökt för det som hände mig. För jag är inne ens säker på om jag blev våldtagen, det hände mig kan nog inte kallas för våldtäkt. Men jag har ändå känt den där skammen, hatat mig själv för att jag inte var starkare och gjorde något åt det, och smärtan efteråt, gråtit i dagar. Det här är första gången jag kommer ut med det. Ingen vet vad som har hänt mig förutom jag och han, men jag är som sagt fortfarande osäker på om det som hände mig ens kan kallas för våldtäkt.

Svar: Vi är flera, på något vis kan det göra att jag inte känner mig ensam. Jag är förbannat arg och ledsen över att det fått hända dig. Jag är förbannat arg och ledsen över att det fått hända någon och att det fortsätter hända varenda, jävla dag.Bara du kan avgöra vad som är bäst för dig. Men det kanske vore skönt att komma ut?
Oavsett vad du beslutar dig för, finns jag här.
Tack för att du gjorde mig mindre ensam.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Catharina Wessman

Publicerad 2015-05-17 19:18:58

Tack för din historia! Så viktig att läsa! All styrka och uthållighet önskar jag dig.

Svar: Tack, tack för att du tog dig tid att läsa min historia.
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Vero

Publicerad 2015-05-17 19:40:14

Jag vet att jag inte kan säga något som får det att kännas bättre, så allt jag tänker säga är att trots att du redan har folk du pratar med så finns jag här om du behöver prata lite till.
Jag vet hur det känns att bli frågad vad man hade på sig, om man indikerade något, hur många man legat med och så vidare. Våldtäktskulturen är vidrig.
Du är modig som delar med dig. Tusen kramar. <3

Svar: Tack, finaste Virro.Det spelar ingen roll att alla säger samma sak, ni gör mig lite mindre ensam och lite mer betrodd. Tack för att du finns.
<3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-17 19:44:11

Älskade underbara starka vackra Bella. Du finns alltid i mina tankar.
Så oerhört grymt vidrigt naket och uppriktigt du beskriver vad som hände dig den där natten innan påsk. Du har kommit långt samtidigt som du har en lång resa klar - och vet ju båda att klarar den!!!
Min dörr står alltid öppen för dig
och du vet att jag både kan vara arg på dig och hålla om dig :o)
Du hjälper genom ditt skrivande många andra utsatta och våldtagna kvinnor - du är en förebild Bella!
Älskar dig min fina "extra dotter".
Kramar i massor
















Svar: Tack, världens bästa du.Jag hade aldrig kommit i närheten av såhär långt utan dig.
Jag är så tacksam över att ha dig i mitt liv och över allt du gjort och gör för mig.
Kliver innanför den där dörren snart.
Jag saknar er och glädjen och lugnet som finns hos er.
All kärlek.
<3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-17 19:55:19

Älskade underbara starka vackra Bella. Du finns alltid i mina tankar.
Så oerhört grymt vidrigt och naket du äntligen sätter ord på det som hände dig den där natten innan påsk.
Dina ord kommer hjälpa många andra våldtagna kvinnor - du är en förebild!
Du har kommit så långt och kommer klara den här resan - det vet både du och jag.
Min dörr står alltid öppen för dig och jag finns här både för att lyssna, du får bli arg, ledsen och garva när vi ses eller så håller jag bara om dig.
Du är fantastisk och en av de klokaste tjejer jag mött.
All min kärlek till dig "min extra dotter" Kramar i massor














Postat av: Synnöve Kjerstad

Publicerad 2015-05-17 20:27:54

Jag är långt bort, men ändå nära. Har varit utsatt för det samma. Jag kan inte säga att jag vet hur du har det, men jag tror jag vet. Förstår din smärta, ångest, sorg, förtvivlan.
Hör av dig om du vill. Jag är här.
kram från Norge.

Svar: Tack för att du vågar berätta. Det är det som bygger upp förståelsen för de som utsätts. Tack för ditt stöd, det gör så mycket, trots att jag inte kan beskriva det i ord.Kram
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-17 20:49:03

Jag har varit där själv men inte vågat berätta. Du sätter ord på det. Du är så modig. Jag är så oändligt ledsen för att du blivit utsatt för detta hemska och vidriga men känner ändå hopp och glädje i att du har stöd runtomkring dig. Mina tankar och böner är hos dig. Kram.

Svar: Tack för att du delar med dig, om än anonymt. Tack för att du ger mig stöd - det betyder otroligt mycket och jag är oändligt ledsen att det hände dig.Kram
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-17 21:00:23

det gör så ont att läsa din historia.
All styrka till dig! Stor varm kram

Svar: <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Rut Karlsson

Publicerad 2015-05-17 21:41:52

En av de mest utsatta situationer en kvinna kan råka ut för är förmodligen en våldtäktsrättegång, som i sin prydno ofta är som förutbestämd att sluta med frikännande av de/n skyldiga/e.

Om vi bortser från själva övergreppet så är rättegången även den en fullkomlig mardröm. Kvinnan är fullkomligt utelämnad till den skyldiges försvarsadvokat, som kan *gå över lik* för att vinna målet.
Sårbar till tusen sitter hon där och har förhoppningar om, att rättsväsendet skall fungera och hon på något sätt skall få någon slags upprättelse för det hemska hon varit med om. Men det får hon sällan.

Istället så blir hon *avklädd inpå bara kroppen*....ifrågasatt på det grymmaste sätt...var hon berusad, vad hade hon för kläder, var hon inte lite inbjudande ändå?
Varför gick hon där, just då? Borde hon inte ha insett dumheten i att ensam gå ut om kvällen? Gjorde hon motstånd, skrek hon, kände hon sig hotad?
Framförallt, var hon oskuld? Om inte..så var hon säkert villig...hon kanske till och med är promiskuös?

Listan kan göras lång på vilka oerhört kränkande frågor som kvinnan tvingas att besvara med de/n åtalade flinandes i rättssalen...


Hoppas att du orkar! Kram från en okänd.

Svar: Jag hoppas på att orka, jag har som sagt mycket backning, mycket stöd och även om den just nu ligger begravd under en massa skitkänslor - en enorm styrka, som jag försöker rota fram.Tack för ditt stöd, kram!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Ursula Tepper

Publicerad 2015-05-17 22:40:08

Hej,
Det finns inga ord .....förskräckligt
Kram

Svar: <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-17 23:33:02

Kära fina du. Starkt av dig att orka delge oss detta. Tänker ofta på dig och vill dig allt väl.
Varm kram


Anitha

Svar: Tack, fina Anitha <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Jenny

Publicerad 2015-05-17 23:35:15

Älskade Bella.
Jag är så otroligt ledsen för din skull. Att du, fina du, blivit tvingad att uppleva det här. Så otroligt ledsen. Önskar innerligt att han ska få sitt straff, ett straff, kunna förstå att det han gjorde var fel, så fel.
Kram. Jag vet hur det känns.

Svar: Vi är flera med den önskan, den som lever får se - ännu en drivkraft till att fortsätta med just livet.Tack för ditt stöd, det betyder mer än du anar.
<3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Kaos

Publicerad 2015-05-17 23:58:36

Det må va hänt att vi inte känner varandra så väl men men din berättelse berör och jag skulle vilja bruka obeskrivliga mängder våld på personen som gjorde detta.

Har inte så mycket kloka ord och uppmuntran men hoppas du håller ihop och klarar dig igenom skiten på ett bra sätt. <3

Svar: Tack, fina du <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-18 07:42:38

Jag har varit där själv men inte vågat berätta. Du sätter ord på det. Du är så modig. Jag är så oändligt ledsen för att du blivit utsatt för detta hemska och vidriga men känner ändå hopp och glädje i att du har stöd runtomkring dig. Mina tankar och böner är hos dig. Kram.

Svar: Jag är oändligt ledsen att det hände dig med. Ingen ska utsättas för något som det här. Tack för att du berättar och för att du gör mig lite mindre ensam.
Kram
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: LasseB

Publicerad 2015-05-18 09:21:37

Berättelsen om din oönskade erfarenhet berör. Hjärtat liksom stannar upp. Det känns som ett vakuum precis innan pulsen ökar kraftigt ju mer man tar in av din text. Man har blivit ordentligt förbannad när man kommer till den sista punkten.
Din berättelse bör skapa mardrömmar för både mödrar och fäder vars döttrar kan hamna i en situation liknande din. Skräcken ska naturligtvis inte stanna där. Vilken förälder vill möta sin son som blivit en förövare, en brottsling till ett av de skändligaste och mest kränkande brott som finns?

Skulle du orka gå ut i skolorna och berätta för våra ungdomar om det du varit med om? Vända dig till killarna och förklara vad ett NEJ betyder i intima sammanhang?
Det skulle vara en heroisk pedagogisk insats - att du med den betungande erfarenheten står där i klassrummet och berättar.
Kan du förmedla betydelsen av ett NEJ och på så sätt bidraga till att förhindra tragedier?

Måtte också din offentlighet bli till ett stöd för medmänniskor som råkat ut för liknande situationer av hjärtlöst kränkande.
Jag har djup beundran för din öppenhet.

Postat av: John Doe

Publicerad 2015-05-18 13:30:33

Du är så otroligt stark. Det är allt jag känner att jag kan säga. Och av det lilla jag vet om dig så vet jag att du kommer att klara detta, det krävs inte många möten med dig för att förstå hur fantastiskt stark du är <3

Svar: Det är så tråkigt att vissa skriver anonymt, för att jag vill krama om varenda en av er. Men tack för ditt stöd och tack för att du gör mig mindre ensam i det här. Kärlek <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Per Olofsson

Publicerad 2015-05-18 22:22:58

Jag vill bara att sådant här inte ska hända!!! Men man kan väl bara påverka en begränsad del av världen. Jag är i alla fall säker på att din berättelse påverkar några, och att din styrka kan påverka andra kvinnor, tjejer, flickor, och ge dem en del av din styrka. kramar Per

Svar: Tack, Per. Det betyder otroligt mycket!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Burlin

Publicerad 2015-05-19 12:00:03

Kärlek till tusen Isabell! Du förtjänar inget av det som hänt, bara värme och kärlek så detta är på alla sätt en tragedi! Må du komma igenom detta hel! Bra att du har en grymt bra familj!! Jag finns till förfogande om du vill prata <3

Svar: Tack, fina Burlin <3
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Per

Publicerad 2015-06-04 23:04:52

Fy fan, vilka människor det finns. Jag hoppas och vill gärna tro att du inte låter honom vinna utan att du hittar tillbaka till livet.

Hälsningar

Per

Svar: Jag jobbar på det, tillsammans med andra. Tack för att du läste och stöttade!
Isabell Alison Öhrlund

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-23 01:59:09

Hej tjejen!
Jag blev glad när jag fann din blogg. Jag blev våldtagen förra hösten och vågade precis som dig inte berätta för någon, tills jag fick reda på att jag blivit smittad med en könssjukdom, då brast det. Tre veckor efter händelsen berättade jag för min mamma, var på hon anmälde hos polisen och därefter var det förhör hit och dit i fem månaders tid. Ord mot ord, såklart. Så utredningen lades ner.

Idag lider jag av posttraumatisk stress, ångest, depression och utmattningssyndrom. Som du säkert redan har märkt så fungerar varken kroppen eller sinnet längre som det ska, så jag har även varit sjukskriven på heltid mycket för att ens orka ta mig upp ur sängen varje dag.

Det är en kamp och det känns som att det aldrig kommer att bli bra. Vissa dagar är värre än andra.

Det jag ville säga med detta, är att du inte är ensam. Det jobbigast av allt i detta har jag tyckt varit just det, att jag känt mig ensam. Att ingen har förstått mig.

Jag hoppas allt löser sig för dig, och att du kommer hitta tillbaka till den du är.

Vill du ha någon att prata med, så kan du alltid kontakta mig. Tex på facebook (Jennhy Olsson).

Massor av styrkekramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela